Floriana, jag & Jake

Floriana, jag & Jake

2012/08/07

En härlig gåva/tro till mig själv.....

Det är ju så självklart att allt ställs på sin spets....och att allt ifrågasätts..... och att ingenting  längre kan tas för givet....från och med det ögonblicket som det första cancerbeskedet kom.....
Livet tog sig en helt annan vändning och allting blir så på riktigt, alla känslor är så kraftfulla och alla tankar är så ärliga,  så avskalade...å så sanningsenliga och raka.......både åt det ljusa och det mörka hållet.
Mina referensramar på såväl lycka som sorg nådde en helt annan dimension. Å jag tvingades att göra en ganska intressant resan inom mig själv....jag blev tvungen att möta mina största rädslor, jag blev tvungen att ta reda på precis alla svagheter och jag blev tvungen att plocka fram alla styrkor och förmågor som gör mig till precis den som jag är. Jag blev tvungen att bli helt medveten om hela mig, mina känslor, mina värderingar, min tro......min oro och min trygghet.
Någonstans på vägen gjorde jag ett val, ett löfte till mig själv att orka kämpa, att välja att se det positiva, att välja att fokusera på allt det fina och det positiva och beslutsamt ta mig igenom det jobbiga.
Men hur positivt man än försöker att vara inför framtiden så har ju ändå tankarna funnits där.....tankar om hur allt skall ryckas ifrån en....å man kanske aktar sig lite för att planera för långt......samtidigt som drömmarna lätt sätter in och förgyller ens tanke....
Å i tisdags förra veckan hände något alldeles konstigt, jag låg i soffan hemma och mådde lite sådär efter min strålning i Linköping....var ute på hästnet och tittade lite efter någon lämplig körhäst som jag skulle kunna ersätta min gamla trotjänare med....Jag har haft min gamla Bitó i över 25 år, en riktig sagohäst som jag har fått dela så många stunder med, vi har kört många bröllop, studenter, parader och deltagit i många roliga evenemang.....men de senaste åren har han gått i en välförtjänt pension precis på det sätt som han förtjänar. Såklart så har jag velat skaffa en ny trotjänare att jobba vidare med.......men kan man göra det när man är sjuk?!
I tisdags blev det som det självklaraste i världen, där på nätet var hästen som var menad till mig!!!
Det fanns inte en tillstymmelse till tvivel....allt bara kändes självklart. Jag ringde upp och fick svaret att han redan var tingad och skulle hämtas till helgen......jag kunde inte riktigt förstå.....va lustigt...jag som bara fick en sådan stark känsla.....som jag tror varken jag eller någon annan någonsin kommer att förstå.
Men för mig var det verkligen så konstigt att jag säger till ägaren "så konstigt, jag kände att den här hästen hörde hemma hos mig....skulle de bli någon förändring så kontakta mig"
Jag aldrig ens själv att förstå hur det kunde kännas så självklart....men känslan sa mig att är det meningen att han ska till dig så kommer det att ske.......och det skedde. Mötet med Jake, som hästen heter blev som förväntat och i morgon kör vi den långa vägen hem tillsammans och ser fram emot många härliga stunder tillsammans. Det känns så häftigt och livsbejakande på något vis att jag bara vågar gå och göra en sådan här sak......köpa mig en häst för att bygga framtid med...
Men allt känns bara så självklart rätt.....så nu tänker jag bara njuta av den härliga känslan som fyller min kropp och lära känna Jake.



6 kommentarer:

  1. Åhhhhh - vilken underbar häst!!!! Kan förstå att du blev tokkär!!!!! Ser fram emot att träffa både dej och Jake i veckan som kommer!! Kram! :D

    SvaraRadera
  2. Han är så fin och han är din Camilla. Eller er, för jag vet ju en lite Alicia som delar din glädje, en glädje som ni så väl förtjänar. Delad glädje, dubbel glädje. Jag måste säga att jag också glädjs så till den milda grad, att jag får ta del av denna eufori och sammanhang. Hoppas att vi ses idag! Längtar efter er alla och att få se och träffa Jake.
    Kram Ewa

    SvaraRadera
  3. Underbart vacker häst, jag hoppas ni två får många härliga turer tillsammans och jag ska titta efter er. Läst din blogg länge nu och jag vill bara säga att du är ett föredöme utan dess like, älskar din kämpar glöd även om jag förstår att det inte alltid är så lätt. Men nu har du något vackert att lära känna och ut och köra med :)

    SvaraRadera
  4. Wow, vilken underbart vacker häst Camilla ;) P.s Måste komma förbi och se ditt nya underverk någon dag . . . Kram Susanne K

    SvaraRadera
  5. hej
    Skönt att höra att du tror på framtiden. Du är fantastisk ska du veta. Jag har ditt o förresten hela familjen skrivna i min bönbok. Jag tror att du blir buren ,o på det viset får kraft att orka vidare. Det har hjälpt mej igenom livet med allt vad vi gått igenom. När vår äldsta dotter var 1 år så fick hon en svår hjärnhinneinflammation som visade sej att det ej gick att göra något åt. Vi levde för dagen o trodde att vi skulle minsta henne , men ett under skedde som doktorn ej kan ge någon förklaring till. Hon kom tillbaka till oss., är idag 36 år gift o har två egna barn. Jag vet efter många prövningar att ser man bara frmåt så orkar man mer än man tror. En stor kram till dej o de dina från Carina i Hammarglo

    SvaraRadera
  6. Fantastisk fin häst, gud så fin! Han matchar dig :)
    Kram Jessica (undersköterskan)

    SvaraRadera